Tonsättaren Anna Berg skriver nytt för Blåsarsymfonikerna i samarbetsprojektet Kommande komponister

Anna Berg

 

Kommande komponister är ett unikt projekt som ger unga, lovande tonsättare möjlighet att samarbeta med en dirigent och komponera för en professionell blåsorkester. Kompositionsstudenterna från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och Musikhögskolan i Malmö skriver varsitt stycke under läsåret och deltar därefter i orkesterns repetitionsarbete. Vi har träffat en av tonsättarna, utbytesstudenten, Anna Berg, som skrivit stycket Xymene.
 

Hej Anna! 
Hur kom du in på kompositionstankar?

Jag introducerades för komposition genom *Tjejprojektet i komposition på Norska Musikhögskolan, ett projekt för att rekrytera tjejer till komposition startad av kompositören Rune Rebne. Innan kursen hade jag gjort låtar i många år, men hade länge känt att något saknades i arbetet. När jag började ta kompositionslektioner öppnades det upp ett utrymme för mer komplexa musikidéer. Jag var inte längre begränsad till vad jag själv kunde göra som utövare. Jag blev helt enkelt helt uppslukad av komposition och sökte till kompositionsprogrammet på Musikhögskolan (NMH) och kom in.

Berätta lite om ditt nyskrivna verk Xymene
Mitt stycke Xymene består av melodiska girlanger och klangvågor. Verket består av både större ljudblock och kortare ljudfraser som vecklar sig ut ur de stora blocken.

Hur har utbildningen hjälpt dig att utveckla och hitta din musikaliska "röst"?
Utbildningen vid NMH har varit central för min utveckling som kompositör. Skolan har bidragit med mycket bra stöd, både individuellt och i grupp, genom skickliga kompositionslärare, bland annat Rune Rebne, Henrik Hellstenius, Eivind Buene, Trond Reinholdtsen och Asbjørn Schaathun. På kompositionskurserna får jag feedback på hur jag kan konkretisera och förfina mina idéer och jag får diskutera min musik med en expert, vilket är oerhört värdefullt.

Kompositionslinjen på NMH tillhandahåller flera kompositionsprojekt med professionella musiker, ensembler och dirigenter och även projekt med studenter vid instrument, sång och dirigentprogrammen. Utbildningen erbjuder även samarbete över konstformerna i Norge med opera, teater och dans.

Jag upplever att skolan har högt i tak och möjliggör för studenterna att specialisera sig i det som intresserar dem. För min del har jag varit oerhört intresserad av instrumentalmusik och har fokuserat på att skapa musik för kammarensemble, sinfonietta, symfoniorkester och stråkorkester. Att komponera många stycken och inte minst att gå tillbaka och revidera och förbättra dem har varit viktigt för att klargöra vad som är betydelsefullt för mig som kompositör. Jag reviderar nästan alla mina verk tills jag är nöjd med dem. Jag tycker att det är viktigt att göra styckena så bra som möjligt istället för att bara gå vidare till nästa.

Vilken typ av utrustning skulle du säga att du gynnas mest av när du skriver?
Jag hade antagligen inte klarat mig utan mitt skissblock där jag skriver ner och illustrerar mina idéer grafiskt. Jag gör även checklistor för olika steg i kompositionsprocessen. Baserat på idéskisserna använder jag olika metoder för att nå ett klingande resultat, eller ett klingande förslag, som jag brukar kalla det. Antingen kommer jag fram till dem på ett gammaldags sätt genom att skriva ner idéerna på ett notblad eller genom att använda program som Max. Jag använder därefter ett notationsprogram för att skriva ner musiken och för att simulera ensemblen. Notationsprogram är fantastiskt för att få en uppfattning om vad som kommer att hända, men de är inte "kompositionsprogram". För att kunna komponera behöver jag främst fantasin och huvudet.

Hur känns det att ditt stycke uruppförs av en professionell blåsorkester?
Det är otroligt fint att få mitt stycke uruppfört av Blåsarsymfonikerna, som vi känner till väl i Norge genom Cathrine Winnes. Jag har velat arbeta med orkestern ett bra tag. Det har varit flera givande samtal med dirigenten Anders Emilsson och jag har fått användbara råd under hela processen. Jag ser fram emot att höra hur det kommer att bli under repetitionerna och på konserten!


*Tjejprojektet i komposition vid NMH har utvecklats för att omfatta nyutexaminerade kompositörer och kompositionsstudenter under pågående utbildning. Mer information om projektet:
https://nmh.no/forskning/prosjekter/jenteprosjektet-komposisjon

https://nmh.no/aktuelt/et-sporsmal-om-demokrati
 

Blåsarsymfonikerna & Kommande komponister
Lördagen den 22 maj kl 14.00


Konserten livestreamas kostnadsfritt direkt från Kungasalen på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Klicka här för att komma till sändningen.

Tonsättare/Verk
Hans Artursson - Boids
Erik Sköld - Saudade
Jonathan Söderlund - Memories
Lukas Markström - Dream States
Joel Janson Johansen - Tellmewhatyoualreadyknow
Anna Berg - Xymene

Läs mer om Kommande komponister här.


Foto: Angelica Spilling