Blåsarsymfonikerna: Okända musikhistorier - Avsnitt #6 Originell balettdebut

Blåsarsymfonikerna


Under sin 114 år långa levnadstid har Blåsarsymfonikerna gjort sig kända för att bjuda på sig själva i samband med musikframträdanden. Under 2020 delar vi med oss av orkestermusikernas musikhistorier, som hittills varit mindre kända, men som definitivt är värda att berättas! I det sjätte avsnittet berättar arrangören Per-Olof Ukkonen när fem av orkesterns musiker tog kassettbandskurs i balett för att uppträda på Last Night of the Proms.

För ca 30 år sedan lämnade fem unga herrar i Blåsarsymfonikernas orkester sin ”comfort zone”. De ställde sig framför notställen för att förgylla de många Last Night of the Proms konserter som gavs under ett par decennier i Konserthuset och på Musikaliska.

- Med mim och musik, avhandlades skillnader mellan det brittiska och det svenska, hur det egentligen gick till vid Hastings 1066 och vid midsommarvakan, den brittiska mannens evolution mm. I ett av många upptåg fick undertecknad och fem musikerkollegor, även gå en engelsk ”kassettbandskurs” i hur man dansar balett, säger Per-Olof Ukkonen.

Per-Olof Ukkonen är en av Blåsarsymfonikernas arrangörer och han är även en flitigt anlitad estradör och dirigent. Hans arrangemang spelas både av Blåsarsymfonikerna och av många orkestrar runt om i landet. Per-Olof spelar också trumpet, bland annat i det legendariska bandet Blåsmasters.



Klicka på filmen för att se avsnittet

Film: Per-Markus Heggestad
 

Varför musikhistorier?

-Det finns många okända historier i skattkistan; både roliga och finstämda, som vi på Blåsarsymfonikerna vill dela med oss av. Vi har massor att berätta för stockholmarna som de inte har en aning om. Nu lyfter vi på locket och låter berättelserna spridas och hoppas att stockholmarna vill gå på upptäcktsfärd med oss, säger Elenor Wolgers, marknadschef för Blåsarsymfonikerna på Musikaliska i Stockholm.

-Vi kommer att lägga ut våra berättelser på Youtube och sprida dem via vårt nyhetsbrev och vår Facebooksida. Det är bara att hålla ögonen öppna och följa oss i sociala medier så missar man inte våra unika och okända musikberättelser, säger Elenor Wolgers.