Blåsarsymfonikerna: Okända musikhistorier - Avsnitt #5 Musik som tröst

Blåsarsymfonikerna


Under sin 114 år långa levnadstid har Blåsarsymfonikerna gjort sig kända för att bjuda på sig själva i samband med musikframträdanden. Under 2020 delar vi med oss av orkestermusikernas musikhistorier, som hittills varit mindre kända, men som definitivt är värda att berättas! I det femte avsnittet av Blåsarsymfonikernas serie, Okända musikhistorier, berättar orkesterns hornist Staffan Lundén-Welden personligt om hur eget musikskapande och en saga av en Monty Pythonmedlem gav tröst i en svår tid.

- När jag var 25 år dog min far och det var en jobbig tid. Men då fick jag, som nyutexaminerad kompositionsstudent, uppdraget att skriva en musikföreställning för barn med Blåsarsymfonikerna. Föreställningen hette Ballerina och Drakfröken och baserades på en berättelse av Monty Pythonmedlemmen Terry Jones. Att fly in partiturens och musikens värld hjälpte mig i sorgearbetet.

-Två år senare fick jag jobb som musiker i Blåsarsymfonikerna, säger Staffan Lundén-Welden.


Staffan Lundén-Welden är hornist i Blåsarsymfonikerna, kompositör och arrangör. Flera av hans verk har tidigare spelats av orkestern, bland annat Love-Bombing, SpeedDating, Hayd’n Seek och barnföreställningen Ballerina och Drakfröken. Staffans interaktivaopera Planeten Opus Opera spelades på Vadstena-Akademien 2004. Staffan är medlem i FST sedan 2012.


Klicka på filmen för att se avsnittet

Film: Per-Markus Heggestad
 

Varför musikhistorier?

-Det finns många okända historier i skattkistan; både roliga och finstämda, som vi på Blåsarsymfonikerna vill dela med oss av. Vi har massor att berätta för stockholmarna som de inte har en aning om. Nu lyfter vi på locket och låter berättelserna spridas och hoppas att stockholmarna vill gå på upptäcktsfärd med oss, säger Elenor Wolgers, marknadschef för Blåsarsymfonikerna på Musikaliska i Stockholm.

-Vi kommer att lägga ut våra berättelser på Youtube och sprida dem via vårt nyhetsbrev och vår Facebooksida. Det är bara att hålla ögonen öppna och följa oss i sociala medier så missar man inte våra unika och okända musikberättelser, säger Elenor Wolgers.