Emilia Amper band (10-12 & 13-19 år)

Samspel, glädje och sväng

En upplyftande, tankeväckande och lärorik föreställning med ett stjärnlag ur svensk folkmusik med stort fokus på samspel, glädje och sväng. Vi hör både äldre traditionsmusik och nykomponerad musik i vackra och coola arrangemang. I både tal och musik vävs teman om migration in med då- och nuperspektiv samt om jämställdhet inom musiken och världen i stort. Vi ser folkdans, testar klapprytmer och lär oss en sång. Föreställningen lyfter fram människors lika värde och allas rätt att vara sig själva och uttrycka sig konstnärligt. Föreställningen anpassas efter ålder.

Emilia Amper Band
Foto: Aron Mattsson


Medverkande
Nyckelharpa, sång, dans Emilia Amper
Fiol, sång, Bridget Marsden
Cello, sång, dans, Anders Löfberg
Slagverk, sång, Olle Linder

Emilia Amper är en av Sveriges mest framgångsrika folkmusiker, med både svensk och amerikansk Grammynominering, norska Spellemannsprisen, det nordiska kompositörspriset NPU-priset, Årets Artist på Folk- och världsmusikgalan, världsmästartitel i nyckelharpa och Zornmärket i silver (riksspelman) i bagaget. Hon arbetar heltid som frilansmusiker och kompositör; i olika svenska och nordiska folk- och världsmusikband, som solist med klassiska orkestrar och i dans- och teaterföreställningar.

Bridget Marsden – utsedd till Årets Artist 2016 på Folk & Världsmusikgalan – är violinisten som går sin egen väg. Mötet med svensk folkmusik gjorde så starkt intryck att hon flyttade från England till Sverige för att studera folkmusik på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, där hon tog sin masterexamen. Hon frilansar som musiker, kompositör och pedagog, är aktiv i olika svenska/nordiska/brittiska band och som musiker i berättarföreställningar.

Anders Löfberg har examen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med fiol och cello som huvudinstrument och är aktiv i en rad svenska/nordiska folkmusikband. Anders är också en duktig kontrabasist och har spelat bl a klezmer, jazz och reggae, och har även jobbat mycket som musiker till dans, teater och berättarföreställningar.

Olle Linder spelar bas, trummor, gitarr, mandola och olika sorters slagverk. Han spelar många olika stilar: svensk folkmusik, latin, pop mm, är aktiv i en rad folk/världsmusikgrupper och projekt. Han har rest till Latinamerika flera gånger för att studera musiken och trumspelet där samt komponerat och spelat i dans- och teaterföreställningar.

Målgrupp 10 – 12 år + 13 - 19 år
Pris 1 föreställning 8 300 kr
2 föreställningar 9 300 kr
Offentlig föreställning 9 300 kr
Speltid ca 40 min
Maxpublik med teknik ca 400 personer
Lokal/scenyta 2x5 m (akustiskt) 3x5 m (med teknik) gymnastiksal, klassrum, konsertsal etc.
Mörkläggning Nej
Teknik/rekvisita Beroende på lokal bestäms teknikbehovet med arrangör för varje speltillfälle. PA tas med av gruppen.
Bygg/rivtid 45 min/30 min
Spelperiod Enl ök

Producent: Susanne Rundberg Andersson
Bokning: anita.bohlin@musikaliska.se

Arbeta vidare i skolan
Förslag på att arbeta vidare kan vara tex att rita instrument som nyckelharpa, fiol, cello och slagverk, skriva faktarutor, korta eller långa texter om svensk folkmusik, nyckelharpan eller tex valfri folk/världsmusikartist, sätta ihop lyssningslistor på Spotify osv med svensk och utländsk folk/världs/nyckelharpmusik, lyssna mera i klassrummet på låtar från Emilia Ampers skivor (Trollfågeln och Lux, finns på Spotify) och rita/måla fritt så som musiken känns, att dansa till musiken, lära sig någon av låtarna från skivorna eller någon annan folkmusiklåt/sång (det finns massor av bra musik på Youtube tex). Läsa mer, prata eller skriva om när det är svårt att vara och uttrycka sig själv och när det kanske är lättare (tex för vem, i vilka situationer osv): normer och hur de påverkar oss alla, och hur vi kan hjälpa oss själva och andra att bryta förminskande/hindrande normer. Ni kan läsa mer, prata eller skriva om migration under en viss historisk period eller nu, hur människor förflyttar sig och vad vi kan hitta för spår för hur kulturen alltid följer med (att kulturen är fri och rörlig och kopplad till människor som utövar den och inte egentligen till linjer vi har ritat på kartor).

Ni kan även ta detta ett steg längre för de lite äldre eleverna och titta på olika musikexempel på hur migration/resande/mänskliga kontakter har påverkat olika musikkulturer. Detta kan tex vara instrument eller rytmer eller stilar som rest med människor som förflyttat sig (tex afrikanska rytmer och stilar med slavarna till Latinamerika och vidare till blues och jazz), eller tex spridit sig eller inte spridit sig beroende på geografi eller olika politiska/samhälleliga system (tex gregoriansk sång, eller hur tysk folkmusik påverkades oerhört dåligt av Nazitysklands påtvingade hyllande av nationen och kulturen osv).

Workshop/Skapande skola-projekt
I samband med konserten kan gruppen göra ett upplägg för workshop som passar antalet elever, åldrar, tidsramar osv. Det kan mynna ut i en konsert eller att eleverna (eller delar av dem) gästar oss i konserten. Gruppen kan tex lära ut låtar med enkla men coola/fina arr, testa att dansa svensk folkdans, lära eleverna någon folksång, eller lite mer avancerat: lära ut mer om att arrangera tex en traditionell låt på de instrument som eleverna själva spelar osv (att de går igenom mer om enkel musikteori och arrangering). Gruppen vill också gärna prata om normer och jämlikhet med avstamp i deras erfarenheter som musiker och även elevernas erfarenheter i sina liv (för de lite äldre eleverna).

Syfte och mål med workshopen/projektet
Fördjupa kunskaperna och erfarenheterna som gruppen berör i föreställningen: lära sig mer om instrumenten och själva musiken (svensk folkmusik), och framför allt få mer tid att uppleva och utöva den själv. Hur bygger en upp ett musikarrangemang, hur kan en jobba med rytmer, sväng och dynamik, hur känns den här musiken att sjunga, spela, dansa eller lyssna till? Allt på nivån som passar de som deltar. För föreläsningar/diskussioner: att öka medvetenheten om normer, människor lika värde, allas rätt att vara sig själva och uttrycka sig själva fritt konstnärligt, kulturens/musikens roll och värde i samhället och för människor. Hur kan detta användas enligt läroplanen, knytas an till visst/vissa ämnen? Detta knyter främst an till musiken, men också delvis till samhällskunskap, historia och bild om en vill (psykologi för de äldre). Kanske dansen kan vara idrott?

Längd: En eller flera tillfällen, cirka 45-60 minuter per tillfälle eller enligt överenskommelse.

Lokal som krävs: För sång, prova på dans, enklare föreläsningar och diskussioner: klassrum. För samspelsprojekt: helst musikklassrum med PA (om elever spelar elförstärkt eller för sångsolister i stor grupp av instrumentalister). Kontakta Länsmusiken för mer information och pris.

 


Observera att filmklippet är från en skolkonsertturné i USA och därför presenteras den på engelska. Konserten spelas på svenska i Sverige.