Sandra Ibarreche

Blåsarsymfonikerna: Spansk/Svensk Expedition - Livestreamas!

Datum: lördag 17 oktober

Tid: 18:00

Lokal: Stora salen

Konserten ges även kl.15.00

För att läsa om hur vi skapar en trygg konsertupplevelse, vänligen besök musikaliska.se/om-oss/ditt-besok

Konserten livestreamas! 🎥

För att komma till sändningen, vänligen klicka här 

Denna konsert livestreamas!

Spansk eldighet, kraftfullhet och glädje exponerat i dagens starka ljus och klart lysande färger målas med breda musikaliska penseldrag. Verken av Oscar Navarro och Bernard Adam Ferrero vars Homenaje a Joaquín Sorolla är inspirerad av målningar av den spanske konstnären Sorolla. Vid deras sida står exempel på svensk romantik och naturlyrik insvept i grynings- och skymningsljusets färger med Helena Munktells verk Dalsvit Suite Darlécarlienne.

Program

Bernard Adam Ferrero (1942)Homenaje a Joaquín Sorolla
Sats 1 El Grito del Paletter
Sats 4 Las Grupas

Arr: Anders Högstedt
Oscar Navarro (1981) - Second Concerto for Clarinet 
Red: Per-Olof Ukkonen
Helena Munktell (1852–1919) - Dalsvit Suite Darlecarlienne
Sats 1 Preludium
Sats 3 Scherzo: Spelmännen komma

Arr: Anders Högstedt

Medverkande

Sandra Ibarreche, klarinett
Dirigent: Alexander Hanson
Blåsarsymfonikerna

Sandra Ibarreche

Sandra Ibarreche föddes i Bilbao och började vid 7-års ålder sin musikutbildning vid Leioa Conservatory. Efter fortsatta studier vid bland annat Sibelius-Akademin och Musikene, konservatoriet i Baskien, har Sandra etablerat sig som en framstående klarinettist som arbetat med de flesta svenska orkestrar. Sandras stil präglas av exakthet, svängig timing och en varm och uttrycksfull klang. Läs mer om Sandra

Speltid

75 min (ingen paus)

Biljetter

250/180/100kr


Om Musiken

Två temperament - två regioner – Yin och yang
I konsertprogrammet framträder två temperament som vi gärna förknippar med något typiskt spanskt respektive svenskt. Det understryks av att den spanska klarinettkonserten av Oscar Navarro spelas av Blåsarsymfonikernas spansk-baskiska klarinettist och höstens solistprofil Sandra Ibarreche, vilket gör det särskilt roligt! Spansk eldighet, kraftfullhet och utåtagerande glädje exponerat i dagens starka ljus och klart lysande färger är målat med breda musikaliska penseldrag i verken av Oscar Navarro (f.1981) och Bernardo Adam Ferrero (f.1942) vars Homenaje a Joaquín Sorolla f.ö. är inspirerad av fyra impressionistiska målningar av den spanske målaren Sorolla.

Vid sidan står exempel på svensk romantik och naturlyrik, framställt i något mindre intensiv kolorit. Med en knappt förnimbar doft av det introverta, använder Helena Munktell ofta grynings- och skymningsljusets något mildare färger.

Valencia, Västsverige och Dalarna
Vårt programs spanska musik kommer från regionen kring Valencia, ett blåsmusikaliskt Mecka med stora blåsorkestrar i varje by. Där blir orkestern det sociala livets centrum för musikfamiljerna och musikalisk höjdpunkt är de stora, årliga orkestertävlingarna då man till slut repeterar fyra fem kvällar i veckan. I denna musikaliskt fruktbara miljön skrivs och spelas massor av musik för blåsare som får särskilt goda förutsättningar att utvecklas. Bernard Adam Ferrero och Oscar Navarro är uppväxta och utbildade här och regionens rika möjligheter har gjort det naturligt att återvända efter utlandsstudierna och etablera basen för det professionella livet här. Ferrero studerade vid Accademia Nazionale di Santa Cecilia i Rom för bl a Luigi Dallapiccola och i Paris för Olivier Messiaen. Navarro hade en annan inriktning och styrde västerut för en framgångsrik sejour med filmmusikstudier vid University of Southern California.

Dalarna skryter inte med samma starka blåsartradition men spelmanstraditionen är desto starkare och har berikat svenskt kulturliv i många generationer med stora musiker och tonsättare. Helena Munktell skildrar lantlivet i sin Dalasvit, som också heter Suite Dalecarlienne, då hon skrev och uruppförde den i Paris där hon tillbringade långa perioder för studier och musicerande. I Ernst Ellbergs karaktäristik av Munktell (1852-1919) är det dalakynnet och kärleken till hembygden han sätter främst. Där finner Ellberg nordiskt vemod, folkviseton och medryckande polskor som inte studierna för Vincent d’Indy och Goddard på något vis utplånat utan snarare givit Munktell bättre verktyg till att uttrycka.

Feminint, maskulint - Yin och yang
Av en händelse är den musik som spelas idag med flest egenskaper som brukar karaktäriseras som maskulina också skriven av manliga spanska tonsättare medan musiken med sk feminina drag är svenska kvinnliga tonsättares verk. Det vore ett misstag att dra några långtgående slutsatser av det. I både västerländsk och österländsk tradition har man ställt upp motsatser av karaktäristika och egenskaper, mörker och ljus, svagt och starkt, introvert och extrovert, feminint och maskulint etc. Så småningom har den ursprungliga komplementära innebörden allt oftare trängts undan, feminint och maskulint tolkas som synonymt med genus och inte minst under 1800-talet lågt, sämre respektive högt, bra. I Blåsarsymfonikerna konsertprogram blir musikens olika karaktärer komplement till varandra för att skapa en balanserad och intressant helhet för en rik musikupplevelse.

Text: Lena Haag