cathrine winnes

Blåsarsymfonikerna: Modest Musorgskij - Tavlor på en utställning

Passerad föreställning

Datum: lördag 19 september

Tid: 18:00

Lokal: Sänds via Youtube

Denna konsert sänds live direkt från Musikaliska.

Säsongsöppningskonsert med Blåsarsymfonikerna som under ledning av chefsdirigent Cathrine Winnes framför Modest Musorgskijs Tavlor på en utställning. Livesändning direkt från Musikaliska, Nybrokajen 11 lördagen den 19:e september kl.18.00.

Modest Musorgskij komponerade Tavlor på en utställning för piano 1874. Det skrevs efter att Musorgskij varit på en utställning där en av hans nära vänner, Viktor Hartmann, ställde ut sina akvareller och teckningar. Musorgskij blev inspirerad av dessa och började komponera musik som skildrade de olika verken på utställningen. Tavlor på en utställning är ett av världens mest kända klassiska stycken och framförs här i ett specialarrangemang för blåsorkester.

Tavlor på en utställning (1874) av Modest Musorgskij (1839-1881)

Det sannolikt mest spelade verket av rysk musiks enfant terrible är Tavlor på en utställning. Modest Musorgskij var en tonsättare som hade uppenbara svårigheter med att avsluta sina kompositioner, men hans originalitet och inspirerade musikaliska föreställningsförmåga placerar honom bland de främsta.

Mot en ”rysk” kultur
Liksom Milij Balakirev, Caesar Cui, Aleksandr Borodin och Nikolaj Rimskij-Korsakov tillhörde Musorgskij gruppen De Fem, den ”nya ryska skolan” som dominerade musiklivet efter Glinka och som strävade efter att skapa en utpräglad rysk musik med element som folkets melodier och danser, kyrkornas klockor och ortodoxa liturgi, vissa harmoniska karaktäristika som tex heltonskalor, pentatonik och förminskade skalor. Europa präglades under 1800-talet av nationalromantiska strömningar och gruppen var en del av ett större försök att forma rysk kultur. En centralgestalt i detta formande var litteratur- och kulturkritikern och universalgeniet Vladimir Stasov. Han intresserade sig för alla kulturyttringar i Ryssland och hans förhoppningar för arkitekturkonsten vilade på Viktor Hartmann och Ivan Ropet. Hartmann kom snart att tillhöra Stasovs inre krets och han blev god vän med Musorgskij.

Bakgrunden till Tavlor på en utställning
Operan Boris Godunov, Musorgskijs mästerverk, hade haft premiär i januari 1874 efter ständiga omarbetningar. En diktatorisk dirigent som ogillade verket gjorde sina egna strykningar och repetitionsarbetet var påfrestande för Musorgskij som var livrädd att föreställningen inte skulle bli av. Uppsättningen blev dock en publiksuccé, och i den eufori som följde Boris framgång komponerade Musorgskij under sommaren snabbt pianosviten Tavlor på en utställning.

Tavlor på en utställning är ett försök av Musorgskij att musikaliskt beskriva vännen Viktor Hartmanns akvareller och teckningar uppställda på ett konstgalleri. Bilderna är antingen realistiska eller har fantasimotiv, ett mönster Musorgskij också musikaliskt följer i de tillhörande satserna som bundits samman med korta promenader.

Hartmanns tavlor och skisser
1: Gnomus – enligt Stasov visar Hartmanns skiss en liten springande tomte/småfolk med
krokiga ben, skildrad som en nötknäppare.
2: Il vecchio castello – poetisk skiss av ett medeltida slott och en trubadur.
3: I Tuilerierna – Tavla, förlorad, med barnsköterskor och barn som leker i Paris Tuilerier.
4: Bydlo – Polsk kärra med enorma hjul dragen av oxar.
5: De okläckta kycklingarnas balett – skiss till baletten Trilby.
6: Samuel Goldenberg och Schmuyle (Ett exempel på rysk antisemitism)
7: Marknaden i Limoges – kvinnor som köpslår på marknaden i Limoges.
8: Paris katakomber – katakomber med ett par personer, en med lykta i handen.
9: Hyddan på fågelben – Häxan Baba yagas hydda, en klocka i rysk stil.
10: Bogatyrportarna (tavla) – Riddarnas stora port i Kiev - Hartmanns skiss till arkitekturtävlingen för en stadsport (en äreport, efter ett mordförsök på tsar Aleksandr II 1866).

Tavlornas senare öden
Redan under Musorgskijs livstid kände sig anmärkningsvärt många kallade att ändra i hans verk, inte sällan till fördel för Musorgskij som sedan fick de färdiga verken uppförda. I Tavlornas fall har dess rika möjligheter och succén stimulerat många till att orkestrera verket. Ett av de mest framgångsrika försöken är Maurice Ravels från 1921 vilken ligger till grund för Anders Högstedts version för blåsare anno 2020. Ravels orkestrering förlades på Edition Russe de Musique som tillhörde dirigenten Sergej Kusevitskij. Han behöll personligen uppföranderätten fram till 1929 vilket ledde till flera nya orkestreringar av det nu populära verket bland annat av Leopold Stokowski, Henry Wood, Walter Goehr, Lucien Cailliet och Vladimir Asjkenazi.

Text: Lena Haag
 

Medverkande

Blåsarsymfonikerna
Cathrine Winnes, dirigent

Speltid

ca 60 min.

Klicka här för att komma till sändningen
 

Blåsarsymfonikerna