Våren 2020: Digital konsertserie - Mötesplats med nya vinklar

Blåsarsymfonikerna är spelsugna även i Coronatider. Den rådande konsertsituationen i Sverige föder nya idéer. Blåsarsymfonikerna visar nya vinklar och vrår och tar med publiken på en musikalisk vandring i Sveriges äldsta konserthus, Musikaliska, från 1878. Musik ljuder i både kända och okända utrymmen.

- Annorlunda situationer ger annorlunda konserter. Våra musiker hittar okända skrymslen och vrår i huset där musiken får ljuda. Från slutet av april fram till midsommar spelar musiker ur Blåsarsymfonikerna i en mängd olika ensemblekonstellationer. Konserterna finns tillgängliga utan kostnad på Youtube, säger Elenor Wolgers, marknadschef för Blåsarsymfonikerna på Musikaliska.
 

Orkesterbild
Foto: Mats Bäcker

 

Sandra Ibarreche
Foto: Mats Bäcker

Latinsk hetta med klarinettisten Sandra Ibarreche!

Innan de publika konserterna hann stänga ner på grund av covid-19 genomförde Blåsarsymfonikernas klarinettist Sandra Ibarreche en soppkonsert på Musikaliska. Tillsammans med pianisten Asuka Nakamura spelade Sandra musik av bland annat den kubanske kompositören Paquito D’Rivera. I vårens femte digitala kortkonsert får vi ta del av Sandras tolkning av Contradanza, första satsen ur D'Riveras Tre stycken för klarinett och piano.

- D’Rivera är en kubansk kompositör, jazzmusiker, klarinettist och saxofonist som också älskar klassisk musik. I hans stycken för klarinett och piano kan vi höra de latinska rytmerna i ”contradanza”, ”habanera” och ”vals”, säger Sandra Ibarreche.

Sandra Ibarreche föddes 1990 i Bilbao och slutförde sina musikstudier 2012 vid Musikene i Baskien. Sandra har även studerat för Asko Heiskanen vid Sibelius Akademin, Isaac Rodríguez vid konservatoriet i Barcelona, Michel Lethiec vid CNRR de Nice och för Andreas Sundén vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
 


Inspelat på Musikaliska i mars 2020 av Per-Markus Heggestad
 

Finstämd folkvisejazz med Josef Karnebäck

I orkesterns fjärde digitala konsert ger kontrabasisten Josef Karnebäck en vacker tolkning av den traditionella folkvisan Jag vet en dejlig rosa.

Josef Karnebäck
Foto: Markus Gårder

Josef Karnebäck verkar inom jazz, klassisk musik, pop och folkmusik i Sverige och internationellt. Han har arbetat med bland annat Lins, Jim McNeely, Harry Allen, Guillermo Klein, Frankfurt Radio Big band och Frankfurt Radio Symphony Orchestra. I Sverige har Josef spelat med Benny Andersson, Lena Willemark, Margareta Bengtson, Viktoria Tolstoy, Orphei Drängar m.fl. samt frilansat med flera av landets storband och kammarorkestrar. Josef tog sin masterexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2015, släppte debutalbumet Momentum och samma vår blev han även utsedd till årets Jan Wallander-pristagare. Josef spelar sedan 2018 med Blåsarsymfonikerna med vilka han nyligen även har startat en jazzgrupp.

- Att framföra melodier ensam på kontrabas är en stor utmaning. Jag föll för tanken att göra det i den traditionella folkvisans tonspråk. Jag vet en dejlig rosa är en oerhört vacker och sentimental melodi som jag verkligen tycker om att spela, säger Josef Karnebäck.
 


Inspelat på Musikaliska den 7:e maj 2020 av Per-Markus Heggestad


Digital tipspromenad med Blåsarsymfonikernas kvintett

I den digitala seriens tredje konsert har Blåskvintettens lunchkonsert stöpts om till en digital tipspromenad i huset. Här ges du möjlighet att svara på musikfrågor i anslutning till varje musikstycke. Kvintetten består av musikerna Moa Bromander (flöjt), Eva-Karin Axelsson Hellander (oboe), Lotta Petterson van den Poel (klarinett), Peter Gullqvist (fagott) och Staffan Lundén-Welden (valthorn).

Blåskvintetten
Foto: Lena Jakobsson

- Vi i blåskvintetten har sedan i höstas sett fram emot att göra en soppkonsert, ”Tretton rätt med blåskvintetten". Som alla vet kan vi inte samla publik och soppgäster i dessa tider. Vi vill ändå bjuda på ett smakprov av det som var tänkt. Vi spelar fem korta stycken, ställer en fråga med tre alternativ och ger därefter svaret. Den som är lite uppmärksam märker att vi provar några olika spelplatser i huset på Musikaliska. Lycka till och mycket nöje! säger Blåskvintettens oboist Eva-Karin Axelsson Hellander.
 


Inspelat på Musikaliska den 16:e april 2020 av Per-Markus Heggestad.


Wagners Siegfriedsignal klingar ovanför Musikaliskas kristallkrona

I Richard Wagners opera Siegfried försöker operans huvudperson samtala med en fågel genom att blåsa i ett vassrör. När det misslyckas tar Siegfried istället fram sitt horn och spelar. Då vaknar draken Fafner i sin grotta. Den ikoniska Siegfriedsignalen brukar spelas av en hornist bakom eller från sidan av scenen. 

I den andra konserten av Blåsarsymfonikernas digitala serie Mötesplats med nya vinklar får publiken återigen se huset ur ett annorlunda perspektiv och samtidigt uppleva orkesterns hornist Staffan Lundén-Welden framföra det berömda solot. Staffan har sedan tidigare en speciell relation till att spela just Siegfriedsignalen på alla möjliga platser.

Staffan Lundén-Welden
Foto: Elenor Wolgers

- Under sommaren 2011 fick jag uppdraget att spela hela Nibelungens ring med Wermland Opera inte mindre en fyra gånger i sträck. Det föll också på min lott att spela Siegfriedsignalen i alla föreställningar av Siegfried. För att förbereda mig mentalt gjorde jag 12 korta filmer, en i månaden, där jag framförde signalen i alla möjliga sammanhang. Den första gjordes i december 2010 utomhus i 10 minusgrader; sedan följde en rad spektakulära varianter: i duschen, på Stockholms Centralstation, i radioprogrammet Nordegren och Epstein, som nubbevisa på Midsommarafton, som Flashmob på Sergels torg (med den samlade hornisteliten från Stockholms orkestrar och frilansare), på Stockholms stadsbibliotek mm. Den sista gjordes i november på Fasching med storband.

Klicka på filmen nedan för att se hur det gick till när Staffan återigen framförde Siegfriedsignalen av Wagner, denna gång på Musikaliska.
 


Inspelat på Musikaliska den 17:e april 2020 av Per-Markus Heggestad.
 

Blåsarsymfonikernas Saxofonkvartett jammar loss i huset

Blåsarsymfonikernas Saxofonkvartett består av Ulf Tilly, Johannes Thorell, Matias Karlsen Björnstad och Martin Eriksson. 

Saxofonkvartett ur Blåsarsymfonikerna
Foto: Mats Bäcker

Ulf Tilly om musiken:
- George Gershwin ville skriva en folkopera, en blandning av amerikansk folkmusik och den europeiska operatraditionen.För att finna inspiration och autenticitet flyttade han under 1934 till staden Charleston i South Carolina. Saxofonkvartetten har valt att framföra Claras vaggvisa Summertime och It a ́int necessarily so som innehåller en väldigt cynisk tolkning av bibeln som i operan framförs av langaren Sportin ́ Life, säger Ulf Tilly.

 


Inspelat på Musikaliska den 14:e april 2020 av Per-Markus Heggestad.