sebastien dube

Blåsarsymfonikerna: Rossini Rocks

Datum: lördag 14 oktober

Tid: 15:00

Lokal: Stora salen på Musikaliska

 

– Pausservering finns.

 

Musikalisk glädje i Rossini Rocks med Sébastien Dubé och Blåsarsymfonikerna – Allt kan hända!

Upplev en vildvuxen improvisationsvirtuos från Kanada när Blåsarsymfonikerna spelar Rossini, klassiskt och improvisationsmusik med kontrabasisten Sébastien Dubé. Tillsammans närmar de sig   musiken, även den klassiska, från improvisationshållet med verkens rytm och puls i centrum.

 

Sébastien Dubé 
Sébastien är kontrabasist, improvisationsmusiker och klassisk basist. Han kommer från Quebec i Kanada och är utbildad musiker vid Conservatoire de Québec och University of Southern California både i klassisk musik och jazz.  I Amerika spelade han i Los Angeles Symphony Orchestra, i symfoniorkestrarna i Houston, Cinncinati och Québec för att senare komma  till Europa, först till symfoniorkestern i Bergen och sedan till Norrlandsoperan och nu Svenska Kammarorkestern. Parallellt med den klassiska karriären har Sébastien spelat jazz i olika band. I Sverige upptäckte Sébastien också folkmusiken och han är medlem i Ale Möllers band sedan många år liksom i många andra jazz-  och folkkonstellationer.  Sébastiens närmar sig all musik som en improvisationsmusiker och  låter musiken    växa ur sin puls, rytmen. 

Sébastien är upphovsman till flera nummer på programmet bl.a. G-Reel och Real Funky som reflekterar hans jazzmusikaliska ådra. De är både noterade och improviserade, av orkestern och solister. Allt kan hända i denna musik som tar olika riktning varje gång och som Sébastien karaktäriserar som "groovy".  

Sébastien är själv solist i Giovanni Bottesinis klassiska Elegi i D. Bottesini (1821-1889) kallades ”Kontrabasens Paganini” på grund av sitt virtuoseri. Han kom från provinsen Cremona i norra Italien och var också kompositör och dirigent. När Bottesini dirigerade opera brukade han ta med sig basen upp på scenen i pausen och spela halsbrytande fantasier och improviserade variationer över dagens populära operamusik. Bottesini komponerade mycket för kontrabas b.la. tre elegier varav Sébastien spelar den första.

Musiken av den italienska kompositören Giaochino Rossini (1792) är programmets klassiska fokus. Rossinis musik är en epitom   av  energi, kraft, sväng och en närmast euforisk glädje som speciellt kommer till uttryck i ouvertyrerna. De är klassiskt formade med en långsam, majestätisk och punkterad inledning, följd av en snabb del där Rossinis utsökta sinne för melodier får stort utrymme och som karaktäristiskt avslutas med en lång uppbyggnad mot slutet där nyans och notvärden intensifieras och förtätas i en orgiastisk extas framburen av musikens energiska puls.

Rossinis musik rockar och så även Rossini själv. Rossini var en sann multitasker och en medarbetare helt enligt vår tids ideal. I sin roll som kapellmästare på ett litet operahus handskades han med temperamentsfulla sångare, sura impressarier, upprörda musiker och missnöjda kreditörer samtidigt som han kvickt med ena handen komponerade nya inspirerade operor. Och knappt hade bläcket hunnit torka innan notarken budades till kopisten för att snabbt hamna på notställen.  En av världens mest kända och omtyckta operor,  Barberaren i Sevilla  lär Rossini ha skrivit på ett par veckor under dessa röriga omständigheter. En rörighet som motsvaras av operans uruppförandet (1816) som kantades av små katastrofer.  För att komma nära känslan av den improviserade musiken spelar Blåsarsymfonikerna   Anders Högstedts orkestrering av Ouvertyren till Barberaren i Sevilla utantill.


Rossini som intellektuell miljöaktivist
Rossini var modern även i sitt förhållande till återvinning. I en tid och miljö där nya operor kom och ibland gick ganska hastigt fanns det goda skäl att återanvända goda musikaliska idéer från utnötta eller oanvända operor i nya och det gjorde Rossini ofta bl.a. finns delar från Barberaren i Askungen (La Cenerentola) från 1816, Rossini skrev den på tre veckor. Blåsarsymfonikerna spelar ouvertyren som är recycled från den floppande La Gazetta. Ouvertyren till Barberarens musik hade han redan använt två gånger…

 

Höstens orkesterprofil, klarinettisten Johan Söderlund,  spelar solistpartiet i kollegan Staffan Lundén-Weldens komposition Salsa con brio.

 

Ur programmet

Gioachino Rossini
 Ouvertyr till Barberaren i Sevillla
Ouvertyr till Askungen (La Cenerentola)

W A Mozart
Sats 1 ur Symfoni nr.40 i g-moll

Giovanni Bottesini
Elegi
Solist:  Sebastien  Dubé

Staffan Lundén-Welden
Salsa
Solist: Johan Söderlund

Sébastien Dubé
G-Reel
Real Funky


Medverkande

Sébastien Dubé, kontrabas – och dirigent
Blåsarsymfonikerna


Biljetter

130-250 kr

 

Foajékonsert i Clara Schumannsalen från kl. 14.10 med Roslagens Kulturskola.