Notbild med hand

Blåsarsymfonikerna: Kommande komponister

Passerad föreställning

Datum: fredag 18 maj

Tid: 12:30

Lokal: Kungliga Musikhögskolan

Fri entré men biljetter bokas via kmh.se

Vänligen observera att denna konsert arrangeras på Kungliga Musikhögskolan, Valhallavägen 105.



Vid den årliga konserten ”Kommande komponister” ges ett unikt tillfälle att höra nya, unga tonsättare. Projektet är ett samarbete mellan Blåsarsymfonikerna och kompositionsklasserna vid musikhögskolorna i Malmö, Göteborg och Stockholm sedan drygt tio år. Projektets idé är att ge unga tonsättare möjlighet att arbeta med en professionell blåsensemble och lära känna orkestern, dess instrument och klangliga uttrycksmöjligheter. Programmet består av sex nya kompositioner av studerande på musikhögskolorna i Malmö och i Stockholm samt Molly Kiens nyskrivna Jellyfish Lake som uruppfördes av Blåsarsymfonikerna tidigare i år.
 

Medverkande

Blåsarsymfonikerna
Dirigent: Michael Bartosch
 

Årets verk och tonsättare

Etydernas, Etyds, Etyd av Niklas Lagung
Niklas om sin komposition: ”Det man kan säga om verket i sig är att det egentligen inte handlar om något speciellt utan är mer en form av etydstycke. Jag ville utforska klangmöjligheterna hos en blåsorkester och skriva något som jag personligen tycker låter bra.”

Niklas Lagung (f.1994)  började spela trummor vid tretton års ålder och studerade på  Rytmus musikgymnasium. Efter att ha överansträngt underarmarna valde Niklas att byta trumspelandet mot komposition. Efter gymnasiet studerade Niklas två år på Gotlands tonsättarskola i Visby för att sedan ta ett sabbatsår. Han sökte och kom sedan in på KMH i Stockholm där han går sitt andra år.

Shared Space av Calle Lindkvist
Calle berättar: ”I Shared Space har jag arbetat med klang och spatial modulation”

Calle Lindkvist (f. 1989) läser andra året på kandidatprogrammet i komposition vid KMH i Stockholm och har tidigare studerat vid Kulturama, Gotlands Tonsättarskola samt läst musikvetenskap vid Stockholms universitet. Calle är en omskolad verkstadstekniker från södra Dalarna.

2014 Blues av William Lindwall
William resonerar kring blues-begreppet och frågar sig: ”Vad är blues idag?
En genre? En känsla? Något utdaterat? Kanske är det så att bluesen idag berättar något helt annat än vad den gjorde förr.”

William Lindwall är kompositionsstudent vid KMH i Stockholm. Han har tidigare gått på rockmusikerlinjen vid Birkagårdens folkhögskola och är basist i flera ensembler med olika musikaliska inriktningar, från jazz till pop.

William säger: ”Det kom sig som en naturlig efterföljd att efter år av musikerstudier börja dra mig mot att även skriva musik, till en början kortare låtar och därefter även längre stycken. Det hela visade sig vara så kul och givande så jag bestämde mig för att söka vidare inom ämnet komposition. Inspiration till musiken jag skriver hittar jag ofta i andra genrer än just konstmusiken, det jag inspireras av där kan vara emotionella aspekter, formaspekter, sound, sväng, harmonik, budskap etc.”

Irma av Johanna R. Malmberg
”Med vindar som nådde upp till 285 km/h var orkanen Irma, efter Wilma, den kraftfullaste kategori 5-orkanen som någonsin uppmätts i Atlanten. I Augusti 2017 drev den in över Karibien och orsakade katastrofal förödelse för människorna, växterna och djurlivet på plats. Orkanen är ytterligare ett bevis på hur den globala uppvärmningen påverkar oss, och hur människor behandlar oundvikliga krissituationer. Styckets form och harmonik bygger helt och hållet på orkanens struktur och slagverket sänder en morsekod som går att tyda, om man är uppmärksam.”

Johanna Rebecca Malmberg (f. 1994) studerar komposition för Rolf Martinsson vid Musikhögskolan i Malmö sedan hösten 2015 och har tidigare studerat komposition och arrangering för Per-Ingvar Reuter vid Sundsgårdens Folkhögskola. Johanna har komponerat verk för flera större sammanhang. Hon medverkade som kompositör vid Lunds Kårers 150-årsjubileum vid universitets 350-årsfirande 2017, och skrev Lundakarnevalens officiella ouvertyr 2018. Johanna har arbetat med Malmö Sinfonietta och Stockholms Blåsorkester, Swedish Wind. Våren 2013 inledde Johanna ett mentorskap med jazzpianisten Jan Lundgren och har även arbetat med genreöverskridande kompositionsprojekt med jazzmusiker som Anna-Pauline Andersson och Mattias Nilsson, samt deltagit i Schlagertävlingen SMASK på Malmö Live.

Alea Iacta Est av Erik Valdemar Sköld är ett stycke som utarbetats med hjälp av aleatorik; ”Genom att kasta en 12-sidig och en fyrkantig tärning tog jag fram ett flertal tonserier som sedan utarbetades intuitivt för att bilda en helhet. Resultatet blir en ganska kontrapunktisk komposition där varje instrument och instrumentgrupp har en väldigt självständig roll.”

Erik Valdemar Sköld (f. 1991) började komponera egen musik tidigt. Som barn spelade han violin och piano, och under gymnasietiden började han spela oboe på kulturskolan i Norrköping. Sköld kom in på St. Sigfrids Folkhögskola i Växjö 2013 där han studerade komposition för Erik Bratt och Erik Berndalen. Han började på kandidatprogrammet i klassisk komposition på Musikhögskolan i Malmö 2015. Erik blandar gärna flera stilar och tekniker i samma komposition med inspiration och stilelement från både renässans- och barockmusik samt aleatorisk musik, vilket kan liknas vid Schnittkes postmodernism.

Immergo av Martino Torquati
Martino säger: “Titeln betyder bokstavligen “Jag sänker ned”  vilket söker representera handlingen att sänka ned ett objekt i vatten, vilket är min personliga tolkning av dödssynden Högmod. Styckets form söker också imitera nedstigandet i avgrunden vilket inte alltid är direkt utan ibland kan ta ganska intrikata och bedrägliga vägar. Karaktären är, tillsammans med formen, mångbottnad och på ett ytligt plan till synes rik på motsägelser, men i djupare bemärkelse utgör de alla sidor av de högmodiga själarna vilka alltid söker möjligheter att å ena sidan skapa sorger och problem för andra å andra, fördelar och vinning för egen del.”

Martino Torquati är född i Fermo, Italien. Han har tagit examina i valthorn vid Conservatorio di Musica G B Pergolesi i Fermo 2007 och Orkesterakademin i Göteborg. Han fick en horntjänst i Malta Philharmonic Orchestra  2013 och arbetar idag i Fondazione Orchestra Regionale delle Marche. Parallellt med musikerkarriären har Martino tagit examen i komposition 2015 vid konservatoriet i Fermo och studerar nu för Luca Francesconi  på Master- utbildningen vid Musikhögskolan i Malmö. Bland Martinos tidigare kompositioner kan nämnas Fragment för blåsorkester uruppfört av Stanford University Wind Orchestra 2014, Stelluccia för tio instrument och tre berättare uruppfört 2015 i Fermo och Viae Modus för stråkorkester som spelats av Musica Vitae.

Jellyfish Lake (2018) av Molly Kien komponerades för Blåsarsymfonikerna som en del av utmärkelsen Guldkvasten som orkestern erhöll 2011 för årets mest jämställda säsongsprogram. Jellyfish Lake uruppfördes i april i år.

Tonsättaren säger om verket:
”Jag började komponera detta verk utan några utommusikaliska tankar. Men efter att jag hade skrivit ungefär halva stycket kom jag på att någonting i den pulserande rytmen i slagverket fick mig att tänka på maneter, och samtidigt upptäckte jag att det fanns en sjö i Palau som är fylld med flera miljoner ofarliga maneter som man kan faktiskt simma i. Någon resa till Palau blev det inte, så jag fick använda fantasin för att återskapa en musikalisk simtur i en manetfylld sjö’.” ”Repetitiva rytmer i slagverket speglar maneternas pulserande rörelser, medan mystiska, slingrande melodier i flöjt och tuba för tankarna till deras icke världsliga utseende.”

Molly Kien (f.1979) är född i USA och kom till Sverige och Gotlands Tonsättarskola 2002. Hon har examina från Indiana University i Bloomington och Musikhögskolan i Stockholm och har studerat för bla. Sven-David Sandström. Kien  har en rik produktion av orkesterverk, kammarmusik och elektroakustisk musik och har vunnit flera priser i Sverige och utomlands. Säsongen 2015-16 var Kien Composer-in-Residence hos Västerås Sinfonietta som också spelat in hennes orkesterverk på CD.

 

Speltid

60  min
 

Fri entré men biljetter bokas via kmh.se